23 June 2012

Life as a Teenager


Aku remaja. Kau remaja. Semua budak sekolah aku pun remaja. Abang aku remaja. Adik aku remaja. 

Dan biasalah, remaja memang suka memberontak. Suka sangat. Suka buat benda yang orang tak kasi buat. Suka giler. Suka mencuba sesuatu yang baru. Berani mati. Itulah remaja. Itulah yang selalunya orang describe pasal remaja.

Dan sebagai remaja, memang tak pernah nak berfikir panjang. Kita cuma buat apa yang terlintas dekat fikiran kita tanpa berfikir apa-apa risiko. But, it's not good. Sebab takut nanti bila zaman remaja kau dah habis, kau akan menghadapi risiko yang pada zaman remaja langsung kau tak fikirkan tu. 

You should think before act. Quote yang mengatakan you should follow your heart not your mind is absolutely crap. No! You should follow your mind. Sebab kalau kita ikut hati, kita lebih akan ikut kepada dorongan nafsu. Hasutan syaitan. Sebab nafsu tak waras. Jadi we have to follow our mind. Sebab akal berfikiran waras. 

Sekarang ni banyak benar kes lari ikut boyfriend/teman facebook. Tu semua sebab ikut hati lah tu. Okay apa kau dapat kalau kau tinggalkan family kau yang jaga kau since birth untuk pergi kepada seorang lelaki yang kau baru kau kenal tu? Cinta? Come'on girls! Kalau dia betul cintakan kau, dia takkan suruh kau lari dari family kau. Dia takkan sentuh kau pun. Sebab kalau betul dia cintakan kau, dia akan jaga kau, dia akan protect kau, dia akan memiliki kau dengan cara halal. Take that notes girl. Be smart.

Remaja memang tak lari dari fesyen. Suka bena berfesyen. Yang pakai tudung, tudung mesti berbelit-belit. Fesyen Hana Tajima lah, Ombak rindu lah. Sekarang ni tengah top fesyen tudung bawal yang bawah ada bulu-bulu tu kan? Aku pun ada. Tapi seriously aku rasa tudung tu leceh sebab nak bentukkan dia punyalah susah. Setakat ni, aku pernah pakai sekali je. Kah Kah Kah.

Yang tak pakai tudung pulak, sibuk nak potong rombut fesyen artis kegemaran diorang. Lelaki pun tak ketinggalan. Fesyen rambut mohawk lah. Punk lah. Apa lah. Macamtu juga dress-up. Kiranya fesyen dengan remaja ni tak boleh dipisahkan lagi. Including me. Tapi sebab sekarang ni aku pemalas, jadi aku tak berapa dress-up sangat. Aku lagi suka yang simple. Simple is nice, actually.

Sebagai remaja, kita memang suka sesuatu yang comel. Like me, I love something cute. Suka sangat. And that's why I bought all of this. Tapi pemadam Italy tu dah hilang dah. Belum sempat guna dah hilang. Betapa cuainya aku. Sigh.


Life as a Teen actually fun. Sangat seronok. Cuma that depends on us. Cuma satu je nasihat aku. Jangan pernah buat sesuatu yang akan merosakkan masa depan anda. Nanti kau juga yang akan menyesal. Dan bila saat tu tiba, I bet semua orang akan lari dari kau. That is how world is. Manusia memang macamtu.


Oh by the way, result Mid year dah keluar. And I am so happy. Alhamdulillah, result aku banyak yang meningkat kecuali AddMaths. I need to improve my Addmaths a lot. Doakan aku k.

Orait bloggers, babai.





No comments: