28 August 2014

Buku kesukaan

Zaman aku sekolah dulu (form 1 hingga 3), smartphone mahal gila. Like seriously mahal. Henfon biasa pun dah 1K lebih. Inikan pula smartphone yang boleh connect wifi tu. Dulu siapa ada smartphone ni kiranya dia kaya lah. Smartphone yang biasa-biasa internal memory 500 MB je dah seribu lebih.

Jadi aku memang takde smartphone dulu. 

Jadi memang banyak gila masa terluang. Masa terluang tu selalu aku isikan dengan baca novel. Memang hobi aku dulu baca novel. Berlambak novel aku beli. Tak cukup dengan beli, pinjam pulak dengan kawan. Sekarang pun aku masih suka baca novel tapi jarang lah. Sebab takde masa kononnya. Hehe.

Okay jadi entry kali ni, aku nak share a few books yang aku suka baca. Start dari buku yang terbaru aku baca. 

(1) Don't like that la bro


The first half comic book that I bought. Memula aku beli yang first book (kaler merah tu) sebab nak habiskan baucer buku jer. Lepastu terperap dalam box buku berbulan-bulan. Pastu tetiba hati macam tergerak pulak nak baca. Sekali best pulak buku ni. A few weeks later, aku dapat tahu, writter ni baru lancarkan buku kedua. Terus aku pergi beli. Haha. Writter ni actually buat webcomic dulu. Ce tengok blog dia. Aku dah jadi fans dia sekarang ni Hahaha. 

Buku ni based on life dia dengan kengkawan dia. Kalau pompuan, kawan baik kita panggil bff kan. Lelaki tak macho aaa panggil bestfriend bff, jadi diorang panggil bros. Kelakar cerita dia. Yang back to school tu, Jamus comel gilaa plus innocent gila. 

Rate aku untuk first book, 4.7/5.
Untuk second book, 5/5. 

(2) Kuli Rumah Untuk Dia


Novel ni pun mengalami perkara yang sama seperti buku no 1 tu. Duk terperap dalam box. Just recently, baca. Dan best pulak. Pun sama beli dengan baucer buku. Pastu aku rasa cam malas nak baca sebab tajuk dia macam bosan. 

Bila baca, eh best pula. So don't judge the book by its tittle gittuw. 

Novel ni pasal Minn Alia, orang kaya yang spoil (jauh tersasar dari agama) jadi maid kepada Shak (lelaki yang alim). Minn Alia ni pandai sebenarnya tapi dia sengal malas nak kerja guna otak jadi dia jadi maid. Dia kan spoil brat jadi memang dia langsung tak tahu buat kerja rumah. Shak tu entah kenapa dia tetiba suka pula dekat maid dia yang tak macam maid (dari segi kerjanya). Ikan bawal pun jadi ikan dudu. Novel ni ada unsur Islamik sikit bila Minn Alia nak berubah. Bila Minn Alia rasa diri dia dah tersasar jauh dan cuba untuk menjadi lebih baik.

Rate aku untuk novel ni is 4.7/5.

(3) When I was a kid


Buku ni memang aku beli dua-dua sekaligus. Macam best jer aku tengok jadi aku pun beli lah. And YES I AM RIGHT. Memang best dan memang berbaloi. Cara dia buat buku ni macam comot-comot je but itulah yang jadikan buku ni moreeee interesting. Like doodles.

Buku ni dia ceritakan perkara-perkara yang writter buat waktu dia kecik-kecik dulu. Banyaklah juga benda yang dia buat tu aku pernah buat. It is so funny and mengimbau balik kenangan dulu-dulu. Lepas baca buku ni, I hope I am stil a kid. Hahaha.

Rate buku ni 4.8/5

(4) Gantung


Sekarang kan zaman buku fixi. Jadi aku pun beli. No, ini bukan buku fixi pertama yang aku beli. Sebelum ni, aku ada beli. Tapi aku cam tak berminat sangat. Jadi lepastu aku tak beli dah. Sampailah Wanie tunjuk buku ni. Dia kata macam best je. Aku baca sinopsis. Oh haah macam best sebab kisah budak sekolah. So I bought that book.

Buku ni kisah 4 lelaki yang berkawan rapat. Semua benda diorang share bersama termasuklah PEREMPUAN. Sampailah Gibbs ni suka dekat Fara. Tapi Deepa(roommate Fara) suka dekat Gibbs. Start dari situ lah konflik berlaku. Buku ni macam main dengan fikiran kita sikit. Memang tak sangka ending dia macamtu.

Tapi aku tak syor kan buku ni dekat dak-dak sekolah(terutama form 3 dan ke bawah) sebab tak sesuai kot. Sapa yang dah baca buku ni, dia akan faham kenapa aku cakap macamtu. Dik tunggu dah besar sikit baru baca ya?

Rate aku untuk buku ni 4.8/5.

(5) How To Fall In Love


Buku ni aku beli masa ada karnival buku dekat Mydin S2. Beli guna baucer jugak. Buku ni beli terus baca. Haha. Takde simpan simpan. Cause I love the writter. Writter ni punya buku memang aku suka.

Buku ni kisah seorang perempuan(lupa nama watak) yang jumpa seorang lelaki yang cuba membunuh diri. Perempuan tu pujuk lelaki tu supaya tak bunuh diri. Lelaki tu setuju tapi dengan syarat, perempuan tu kena tolong dia. Lelaki ni depressed sebab makwe dia tinggalkan dia. Tambah lagi dengan family problem. Perempuan ni memang suka tolong orang jadi dia pun tolong lelaki ni untuk dapatkan makwe dia balik. Tapi dalam proses tu, they fall with each other. 

Buku ni memang best sebab jalan cerita dia lain sedikit dari novel yang lain.

Rate aku 4.9/5.

(6) I've got your number


Buku ni aku beli masa dapat baucer buku sem 1. Lepastu terperap dekat rumah sampai lah aku habis matrik. Habis matrik, baru aku start baca novel ni. Well, this writter memang terkenal jadi memang novel dia best!

Buku ni kisah perempuan (juga lupa nama watak) ni yang hilang cincin kahwin dia. Lepastu handphone dia pulak hilang kena ragut dengan orang. Tetibe dia jumpa satu henfon ni dalam tong sampah. Memandangkan dia nak suruh orang hotel call dia kalau dah jumpa cincin tu, dia pun ambik phone tu. Melalui phone tu, dia kenal dengan seorang lelaki ni. 

Memang best cerita dia.

Rate aku kasi 4.9/5

(7) The Guy Next Door


Cerita ni pun best bagi aku. Memang menarik. Buku ni aku beli buku terpakai. Jadi memang nampak lama. Writter ni pun aku suka gak. Aku tak ingat la jalan cerita dia sebab dah lama sangat baca buku ni. 

Tapi yang aku tahu, cerita dia best.

Rate aku 4.8/5.

(8)  Yes, Boss!



Buku ni pun bestttttttttttttttt. Dah lama gila beli novel ni. Zaman sekolah lagi. Sekarang dah jadi drama dah kan. Cara penulis ni tulis memang sempoi habis. Aku suka cerita sempoi sempoi ni. 

Buku ni kisah Aryana yang jadi setiausaha Ilham. Ilham ni kaki perempuan. Aryana selalu jadi mangsa ex ex Ilham. Tanpa Aryana sedar, dia dah jatuh cinta dengan boss dia. Tapi waktu tu boss dia tengah angau dengan sorang perempuan ni. Jadi Aryana pendam je la perasaan dia. Sampailah.... (Baca sendiri kalau nak tau)

Rate aku 4.9/5.

(9) 143

Novel ni best! Sebenarnya sebelum buku ni dikeluarkan, ada previous book. Tapi aku tak beli pun. Memang best kot novel ni. 

Ada 3 kisah dalam novel ni. Ada kisah Lana, Keri, and Bucks. Aku paling suka kisah Bucks dengan Violet.Sebab sempoi gila. Kisah Lana macam bosan sedikit. 

Rate aku untuk novel ni 4.9/5.

(10) Juara Carta Cinta


Novel ni best!! Terpaksa blur kan sebab novel ni dah lunyai. Berapa kali tah aku repeat baca. Memang best sangat!!

Kisah Maya terpaksa berhadapan dengan jiran-jiran dia yang banyak kerenah. Seorang ex-scandal dan sorang lagi ex-tunang. Memacam cara diorang buat nak dapat balik Maya. Lepastu muncul pula Haiqal. Jadi mana satu pilihan Maya?

Rate aku untuk novel ni 5/5

Semua buku yang aku tunjuk ni korang PATUT baca. Memang best gilaaaaaaaaa.

Okay bye semuaa

No comments: