15 April 2012

Siapa sebenarnya aku?


Kadang-kadang aku bertanya pada diri aku sendiri. Siapa aku? Apa yang aku nak dalam hidup? Bagaimana aku nak lakukan semua ini? Bila aku nak bertindak? Kenapa aku perlu buat begitu?

Aku supermiera.

Aku nak berjaya dalam hidup.

Aku kena berusaha kuat dan gigih.

Aku kena bertindak hari ni jugak! 

Sebab aku nak banggakan orang yang aku sayang.

Tapi kenapa semangat tu sering ada dan sering hilang? Kenapa? Sekejap aku rasa semangat gilaa nak belajar. Sekejap aku rasa malas gila nak sentuh buku. Why? Why? Why?

Adakah semua orang merasakan perkara yang sama seperti yang aku rasa? Ataupun adakah hanya aku seorang yang merasai perkara itu? Tanda soal di situ.

Huh. Ku langsung tidak faham dengan diriku.

Bukan senang tahu tak aku nak tahan diri aku dari on komputer dan buka belog. Bukan senang. Bukan senang juga aku nak tahan diri aku dari sentuh tab dan on twitter. Bukan senang. 

Tapi aku gagahkan diri. Aku kuatkan hati. Dan aku berjaya. Seminggu sekali baru aku on pc. Baru aku taip dekat belog ni. Hari Sabtu dan Ahad baru aku on twitter. Facebook? Jangan ditanya sebab dah lama aku tinggalkan dunia bermuka-muka itu. 

Mungkin satu hari nanti bila aku dapat result SPM yang membanggakan, aku akan bersyukur dengan apa yang aku korbankan sekarang ni. 

Satu hari nanti aku nak orang pandang aku tak terkelip dan cakap, "Mira, aku tak sangka kau boleh berjaya sampai macamni sekali."

Sungguh detik itu yang aku nantikan. 

Doakan aku ya kawan-kawan semua.

Doakan aku agar berjaya dalam hidup. Agar tidak lupa diri. Agar mampu membanggakan semua orang.

Sekian. 




No comments: