15 July 2014

Double Standard

Korang tahu tak apa maksud double standard ni? Double standard ni macam...

Pompuan tu cakap banyak, dia joyah tapi kalau lelaki cakap banyak, dia friendly.

Gitu... macam kau buat tak apa, tapi aku buat tak boleh. That is so bad you know...

Aku ni dilahirkan sebagai sorang je pompuan. Abang dan adik aku laki (obviously). Jadi aku memang selalu kena double standard ni. Contoh-contoh situasi yang aku selalu kena...

"Inikan kerja perempuan, kau buatlah"

"Kau kan perempuan, kau kena lah buat semua tu"

Tapi disebabkan aku ni terkenal dengan sikap suka menjawab dalam adik-beradik aku, jadi aku akan selalu balas. Kengkadang aku bengang, aku tak buat pun apa yang disuruh. Biasalah anak kedua kan suka rebel sikit. Huhu.

Tapi kengkadang double standard ni bagus jugak. Macam...

"Berat lah. Kau kan lelaki, kau angkatlah benda ni."

"Panas lah kat luar. Kau lelaki, kau buat lah kerja tu."

Haha.

Sebenarnya double standard ni takdelah teruk sangat. Depends macammana orang guna. Tapi janganlah double standard sangat. 

Eh hello, aku pompuan aku pergi sapu laman juga kengkadang kat luar. Kau angkat pinggan bawak pergi dapur pun malas?

Okay bye.

No comments: