01 May 2011

Jangan mengadu kalau kau sendiri puncanya.





People zaman sekarang ni asyik-asyik mengadu panas. Tapi mereka tak sedar, merekalah puncanya mengapa dunia ni panas.


Okay harini aku nak cerita pasal kepanasan yang melampau di bumi pada zaman sekarang. Kenapa aku nak cerita pasal ni? Sebab tadi aku buat latihan pasal berkaitan dengan entry ni.


Okay tanpa membuang masa, mari kita mulakan. *dengan semangat yang membara*


Dunia sekarang ni dah tak macam dulu. Dulu kalau tak pasang kipas pun sejuk. Guna udara semula jadi jee. Dahlah sejuk, angin segar pulak tu. 


Tapi sekarang? Dah ada aircond, kena pasang kipas lagi tuu. Barulah boleh rasa sejuk. Angin memang langsung tak segar lah. Bau asap je kan.


Ini semua salah siapa? Salah kita lah. Jangan nak buat-buat tak tahu. Takkan semua ni salah binatang yang tak ada akal fikiran tu? Takkan ini semua salah pokok yang tak ada hati tu? Ini semua salah manusia! 


Janganlah tak mengaku. Semua manusia bertanggungjawab demi menjaga muka bumi ini. Kalau seorang je yang bersemangat nak jaga bumi tapi yang lain buat dunno pun tak boleh kan? Macam sekaranglah, aku je yang kecoh pasal pemanasan global tapi korang yang baca buat dunno je. 


Siap boleh kutuk aku kata, ' eh minah ni kenapa ha? Kecoh je lebih.'


Cukuplah kita binasakan bumi ni. Cukuplah. Dan jangan pernah mengadu panas kalau kau sendiri punca kenapa muka bumi ni panas. 



No comments: