17 May 2012

Sekolah rendah Versus Sekolah menengah

Waktu aku sekolah rendah dulu, seminggu sebelum 16 Mei, aku dah ajak mak aku pergi kedai. Tujuan, nak beli hadiah. Walaupun just pergi kedai Dua Ringgit sebab biasalah, budak sekolah rendah mana de pandai beli barang-barang mahal. Dulu lah. Sekarang ni budak sekolah rendah pakai beg harga dua tiga ratus pon dah tak heran.


Lepas dah pergi kodai dua Ringgit tu, heboh suruh mak balutkan. Selalunya aku suka beli barang hiasan. Macam, jam pasir yang warna-warni tu. Lepastu tempat letak pen. Benda-benda macamtu ah. Ataupun botol yang ada cili hiasan tu. Dulu famous sangat hiasan tu. Pergi rumah orang, selalu nampak. Padahal dua ringgit je harga hiasan tu. 


Then bila tiba 16 Mei, bawa hadiah pergi sekolah. Simpan dalam beg elok-elok. Lepas dah habis persembahan semua, pergi dekat cikgu then bagi hadiah. Hadiah tu bukannya satu. Semua cikgu yang ajar aku dapat satu. Ala, sekolah rendah ada berapa subjek je? Katakanlah ada 8 subjek termasuk PJ, Muzik, Seni. 8 kali 2 baru 16 ringgit. 16 Ringgit jika nak dibandingkan dengan titik peluh cikgu ajar kita, berapalah sangat. Tak dapat dibandingkan.


Tapi itu kisah dulu. Kisah waktu aku dekat sekolah rendah. Zaman suka bagi hadiah.


Sekarang ni dah masuk sekolah menengah, nak beli hadiah pon haram. Apa kes? Nak wish selamat hari guru pun, susah. Buat sambutan dekat sekolah, datang cuma nak tengok persembahan. Apa kes? 


Tak boleh aaa macamtu. Kita kena ah celebrate Hari Guru. Beri penghargaan kepada guru-guru. Tapi sekarang ni time hari Guru ah nak adakan exam. Mana ah pelajar nak ingat haritu hari guru sebab semua sibuk pasal exam. Kan?


So moral of the value, jadi lah cikgu sekolah rendah sebab nanti setiap kali 16 Mei, hadiah korang pasti bertimbun-timbun. Haha. Gurau.


Aku pon nak ambil kesempatan ni, nak wish selamat Hari Guru kepada semua guru-guru di dunia ni! Terima kasih sebab sudi mengajar kitorang. Terima kasih sebab sabar dengan perangai kitorang. Terima kasih sebab tak pernah lelah menasihati kitorang. Terima kasih atas segala-galanya. 



No comments: